- PUNKTY WSPÓLNE -
RELACJE Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne, na które Miejski Dom Kultury zaprosił do Stalowej Woli w dniach 23-25 września, to nadzieja na spełnienie się obietnicy, że opowieści przedstawione na scenie sprowokują do cywilizowanej zgody. Otwierający RELACJE spektakl Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu zawiera idee, które towarzyszyły organizatorom, podczas konstruowania Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych.
Wydarzenie składa się z konkursu dla amatorskich zespołów teatralnych oraz spektakli gościnnych i spotkań.
PROGRAM FESTIWALU
I dzień – 23.09.2016
11.00-13.00 – prezentacje konkursowe
11.00 – 12 twarzy G., Warsztaty Teatralne UTW (Stalowa Wola) – sala kameralna
12.00 – Stary, Teatr Jednego Aktora: Jerzy Kałduś (Lublin) – sala kameralna
16.30 – Oficjalne otwarcie Relacji. Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych oraz Ćwiczenia
z pamięci – spotkanie z Lechem Śliwonikiem – sala kameralna
18.00 – Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu, wyst. Joanna Szczepkowska, Jan Jurkowski – sala widowiskowa, bilet: 30 zł
Po spektaklu – Punkty wspólne. Od uprzedzeń do akceptacji – spotkanie z aktorami, prowadzenie: Łukasz Drewniak – sala kameralna
II dzień – 24.09.2016
10.00-13.00 – prezentacje konkursowe
10.00 – POMIĘDZY – kontynuacja, Teatr Blagier (Stalowa Wola) – sala kameralna
10.40 – Trojanki, Teatr Resursa (Radom) – sala widowiskowa
12.00 – Przetańczyć zmierzch, Amatorski Teatr Dramatyczny im. Józefa Żmudy (Stalowa Wola) – sala kameralna
16.00-19.00 – prezentacje konkursowe
16.00 – Damy i huzary, Amatorski Teatr Towarzyski (Lublin) – sala widowiskowa
17.00 – Przebudzenie, Teatr Blejkatt (Długołęka) – sala kameralna
17.40 – Mistyfikacja, Teatr Otwarte Drzwi (Gorlice) – sala widowiskowa
III dzień – 25.09.2016
10.00-11.45 – prezentacje konkursowe
10.00 – Knienie, Teatr T.C.R. (Tychy) – sala kameralna
11.00 – Epopeja, Kompania Teatralna Mamro (Warszawa) – sala widowiskowa
16.00 – Gala Relacji. Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych w Stalowej Woli (wręczenie nagród, prezentacja spektaklu zwycięskiego) – sala widowiskowa
RELACJE VIII Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne pojawiły się w Stalowej Woli, jak zwykle, w trzeci weekend września. W gościnnym Spółdzielczym Domu Kultury organizatorzy z MDK (siedziba była jeszcze w remoncie) przygotowali czterodniowy program, który budowały: prezentacje konkursowe, omówienia spektakli, spotkania wprowadzające do tematu przewodniego – w tym pokaz filmu dokumentalnego, spektakl gościnny, gala finałowa. Preludium do festiwalu stanowił pokaz zwycięskiego widowiska z poprzedniej edycji, połączony z warsztatami dla teatromanów prowadzonymi przez Łukasza Drewniaka.
Festiwal otworzyły – w czwartek 14 września – rozważania związane z tematem przewodnim. W tym roku była nim „potrzeba tożsamości” w wersji, jaką w swoich książkach przedstawia Wiesław Myśliwski. Rozmowom o tożsamości towarzyszyła wystawa obrazów prof. Stanisława Baja, którego prace systematycznie trafiają na okładki kolejnych książek Myśliwskiego.
Do udziału w konkursie kandydowało 76 spektakli z całego kraju. Do prezentacji w Stalowej Woli wybrano zaledwie 11. W gronie oceniającym przedstawienia konkursowe znalazł się krakowski krytyk teatralny – Łukasz Drewniak, który jest obecny na RELACJACH od pierwszej edycji. Z kolei pierwszy raz w Jury konkursu zasiadł Mikołaj Grabowski – reżyser, aktor, pedagog. Korzystając z jego obecności w Stalowej Woli, organizatorzy zaprosili wybitnego artystę do zaprezentowania spektaklu „Dzienniki” opartego na „Dzienniku” i „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza. Również po raz pierwszy na festiwalu gościła aktorka teatralna, filmowa i dubbingowa – Lidia Sadowa.
RELACJE były twórczym, wypełnionym emocjami spotkaniem artystów amatorów, poszukujących dla siebie wyzwań, mających do przekazania treści, które uznali za ważne dla naszych relacji i RELACJI.
14 września / czwartek
17.00 „Potrzeba tożsamości” – wprowadzenie do tematu przewodniego
15 września / piątek
16.00 Otwarcie RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych / Galeria SDK
16.30 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK
16.30 „Grüss aus Buenos Aires” – Teatr Off-Road / Zabrze / tekst: Katarzyna Szarla / scen., reż., scenografia: Zespół / ruch sceniczny: Wiktoria Frąckowiak, Aleksandra Kądziołka, Zespół / muz. i reż. światła: Jakub Gaweł
18.20 „Wychowana” – Wiktoria Skowron / Dębica / scen. na podst. „Matrioszki” Marty Dzido: Dominika Migoń-Madura / reż. Dominika Migoń-Madura / muz. Piotr Madura / oprac. plastyczne: Wiktoria Skowron Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY
19.30 „Dom Bernardy Alba” Federica Garcíi Lorki – Amatorski Teatr Dramatyczny im. Józefa Żmudy / Stalowa Wola / reż. Aneta Adamska-Szukała / muz. Astor Piazzolla
18.50 „Wiesław Myśliwski – dramatopisarz” – spotkanie z Wojciechem Bonowiczem – redaktorem zbioru dramatów Wiesława Myśliwskiego / Galeria SDK
20.25 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK
16 września / sobota
10.00 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK
10.00 „Bezgłośna samotność” – Teatr Fieter / Oziemk / scen. na podst. tekstów Bohumila Hrabala: Robert Konowalik / reż. i scenografia: Robert Konowalik
11.20 „HierarchJA” – Teatr Jeszcze / Warszawa / scen. i reż. Natalia Fijewska-Zdanowska / wiersze: Robert Jesionek / muz. Mikołaj Tabako / choreografia: Anna Gwarek / praca z lalkami: Radosław Kaliski / reż. świateł: Radosław Sałasiński Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY
12.30 „Ścięte żonkile” – Teatr Krzesiwo / Warszawa / scen. i reż. Ryszard Polaszek / scenografia i choreografia: Zespół / oprac. muz. Filip Polaszek
13.15 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK
16.00 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK
16.00 „Inna” Aleksieja Słapowskiego – Teatr BaWiMo / Białystok / tłum. i reż. Dariusz Szada-Borzyszkowski / scenografia: Jarosław Perszko / oprac. muz. Michał Gieniusz
17.50 „Prawy sercowy” – Teatr Agrafka / Chełmno / scen. Karolina Kasprzak / reż. Iga Jambor-Skupniewicz / lalki: Beata Jasionek Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY
19.10 „Związani” – Grupa Zatrzymać Obrotówkę / Kraków / scen. Aleksandra Barczyk, Marta Riess, Arletta Szewczyk / reż. Aleksandra Barczyk / muz. Maja Pogwizd Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY
20.00 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK
17 września / niedziela
10.00 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK
10.00 „HEKSY/ ballada o umieraniu” – Teatr SAFO / Rydułtowy / scen. i reż. Katarzyna Chwałek-Bednarczyk / muz. Jarosław Hanik, Tomasz Mazur, Irena Santor, Johann Johannsson
11.30 „Zapach Domu” – Kępicka Grupa Teatralna / Kępice / scen., reż., scenografia i oprac. muz. Magdalena Płaneta
12.20 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK
16.30 Gala RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych – ogłoszenie wyników konkursu / sala widowiskowa SDK
18.00 SPEKTAKL GOŚCINNY: „Dzienniki” – scen. na podstawie „Dziennika” i „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza: Mikołaj Grabowski / reż. i wykonanie: Mikołaj Grabowski / sala widowiskowa SDK / bilety: 30 zł
Wydarzenia towarzyszące
10 WRZEŚNIA 2023
17.00 – „Ach ten cyrk” – Teatr T.Lab – pokaz spektaklu laureata RELACJI 2022 / scen. na podst. prozy i poezji współczesnej: Dominika Migoń-Madura / reż. Dominika Migoń-Madura / kons. wokalne: Magdalena Białorucka-Ogorzelec / muz. i kostiumy: Zespół / sala widowiskowa SDK
18.00 – „Krótki kurs oglądania spektaklu. Warsztaty dla teatromanów” – prowadzenie: Łukasz Drewniak / sala widowiskowa SDK
14-27 września 2023 – „Potrzeba tożsamości” – wystawa malarstwa Stanisława Baja / Galeria SDK
Wydarzenia festiwalowe odbywały się w Spółdzielczym Domu Kultury (ul. Okulickiego 32).
LIDIA SADOWA
Aktorka teatralna, filmowa, dubbingowa, telewizyjna, absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie; od 2011 roku współtworzy zespół Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie; współpracowała z Teatrem Montownia, Teatrem Polonia, Och-Teatrem, Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Polskiego Radia; użyczyła głosu Elsie w polskiej wersji językowej Krainy lodu”; otrzymała dwie nagrody na macierzystej uczelni – dla wyróżniającego się studenta trzeciego roku oraz dla absolwenta posiadającego najlepsze osiągnięcia dwa lata po ukończeniu studiów – a także Nagrodę Aktorską i nagrodę dla aktora o najbardziej organicznym ruchu scenicznym na XXVI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, Feliksa Warszawskiego 2011.
MIKOŁAJ GRABOWSKI
Aktor teatralny, filmowy, telewizyjny, reżyser, pedagog, profesor sztuk teatralnych; absolwent Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej; dyrektorował w Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Nowym w Łodzi oraz Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie; w latach 1998-2002 był dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu; laureat licznych nagród i odznaczeń – Nagrody im. Konrada Swinarskiego za całokształt dokonań artystycznych, Grand Prix i Głównej Nagrody Ministerstwa Kultury i Sztuki na Festiwalu Małych Form w Szczecinie, Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski, Złotego Krzyża Zasługi.
ŁUKASZ DREWNIAK
Krytyk teatralny, teatrolog, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, jeden z założycieli i pierwszy redaktor naczelny Gazety Teatralnej Didaskalia, ekspert w zakresie współczesnego teatru litewskiego, autor cyklu Kołonotatnik na portalu Teatralny.pl, wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie; redaktor książek Dziennik podróży z Kantorem Wacława i Lesława Janickich oraz biografii Izabelli Cywińskiej Dziewczyna z Kamienia; współtwórca programu impresaryjnego lubelskiego Teatru Starego i współprowadzący cyklu debat Bitwa o kulturę, notoryczny Juror.
KATARZYNA JANOCHA
Licealistka, aktorka Teatru OKNA, a w dzieciństwie Teatru Jak Się Patrzy, uczestniczka projektów teatralnych – w tym wizyt realizowanych w ramach projektu Gabinet Józefa Żmudy – do TEATRU!; w poprzednich edycjach RELACJI brała udział jako aktorka teatru konkursowego i widz.
KAROL MAZUREK
Dwudziestolatek ze Świdnika, aktor Teatru PUK-PUK i Teatru Imperialnego, chórzysta, muzyk, konferansjer, współorganizator wydarzeń kulturalnych, uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych; po raz drugi w Młodzieżowym Jury RELACJI.
ALAN SILENKO
Uczeń szkoły średniej, którego interesuje teatr i wszystko, co z nim związane, aktor Teatru SOKÓŁ, stały bywalec wydarzeń organizowanych przez Miejski Dom Kultury w Stalowej Woli – szczególnie lubi Dobre Granie Przy Fontannie.
ALICJA WOJNAROWSKA
Licealistka z Dębicy, aktorka Grupy Artystycznej Safo, a w przeszłości Dziecięcego Teatru Fantazja i Teatru Małych Form Ferment, na koncie ma cztery monodramy oraz udział w wielu konkursach teatralnych, recytatorskich i wokalnych, lubi spotykać się z ludźmi zakochanymi w teatrze i razem z nimi wchodzić w świat prezentowanych historii.
JOANNA ZELIAŚ
Licealistka, tancerka Młodzieżowego Zespołu Tańca Współczesnego PASJA Spółdzielczego Domu Kultury w Stalowej Woli, uczestniczka warsztatów teatralnych i konkursów recytatorskich, twierdzi, że teatr inspiruje młodych ludzi i zachęca do kreatywności.
Werdykt Jury RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych
Stalowa Wola 14-17 września 2023
Jury w składzie:
Lidia Sadowa,
Mikołaj Grabowski,
Łukasz Drewniak,
po obejrzeniu 11 spektakli konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
Wyróżnienie w wysokości 700 zł dla zespołu aktorskiego Teatru Krzesiwo z Warszawy za spektakl Ścięte żonkile czyli opowieść o mechanizmie prześladowania i wykluczania, izolowania innych, ustalania fałszywych hierarchii, dzielących ludzi na lepszych i gorszych. Zastanawiając się, dlaczego nie odrobiliśmy lekcji XX wieku, Teatr Krzesiwo ostrzega przed tym, co dzieje się wokół nas – niezauważone i zlekceważone.
Wyróżnienie aktorskie również w wysokości 700 zł dla Marii Łojek za rolę Marii Josefy w spektaklu Dom Bernardy Alba Federico Garcii Lorki w reż. Anety Adamskiej-Szukały Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy ze Stalowej Woli. Rola Marii Łojek celowo rozsadza konwencję przedstawienia i mury rodzinnego domu, który jest więzieniem dla kobiet z wielu generacji. Monologi Marii Josefy nasiąkają surrealnym tonem, zamieniają pragnienia seniorki rodu w niezwykłe cielesno-głosowe pieśni.
Wyróżnienie w wysokości 800 zł dla zespołu aktorskiego Teatru BaWiMo z Białegostoku za grę w spektaklu Inna wg dramatu Aleksieja Słapowskiego w reż. Dariusza Szady-Borzyszkowskiego. Jury doceniło konsekwentną realistyczną konwencję spektaklu, wiarygodne przedstawienie brutalnego świata rosyjskich więźniarek, próbę zrozumienia systemu zła i roli jednostki w mechanizmie odczłowieczania społeczeństwa.
Wyróżnienie reżyserskie w wysokości 800 zł dla Aleksandry Barczyk, liderki Grupy Zatrzymać Obrotówkę z Krakowa, za koncepcję spektaklu Związani, prowadzenie zespołu aktorskiego, pracującego metodą verbatim. Jury wskazuje na społeczną i publicystyczną wagę opracowanego przez krakowskich artystów tematu, dotyczącego kwestii rodzicielstwa zza krat.
Główną Nagrodę Aktorską w wysokości 1000 zł Jury przyznaje Robertowi Konowalikowi, reżyserowi i wykonawcy monodramu Bezgłośna samotność Teatru Fieter z Ozimka. Robert Konowalik wydobył mroczną atmosferę z twórczości Bohumila Hrabala, stworzył na scenie kameralny dramat starego, niepotrzebnego człowieka, w którym gaśnie nie tylko twórczość, ale i chęć życia. W spektaklu Bezgłośna samotność aktor nie tylko mistrzowsko operuje maską i przedmiotem, zmienia także swoje ciało w przestrzeń animacji. To gęsty, skupiony seans medytacyjny nad kondycją człowieka.
III Nagrodę w wysokości 1000 zł, która trafia do Teatru Off-Road z Zabrza za przedstawienie Grüss aus Buenos Aires. Jury zafascynowało się myśleniem zabrzańskiej grupy o przestrzeni teatralnej, ich próbami połączenia instalacji z teatrem dokumentalnym. Grüss aus Buenos Aires, opowiadając o przeszłości, próbuje pokazać związki architektury i etyki, geografii i systemu prawnego, nazywa współczesne przekroczenia, formułuje ostrzeżenie przed wciąż trwającym procederem handlu kobietami.
II Nagrodę w wysokości 2000 zł dla Teatru Agrafka z Chełmna za spektakl Prawy sercowy. W bezpretensjonalnej formie wieczoru panieńskiego, spotkania bliskich przyjaciółek, pulsuje tzw. rozmowa istotna na temat codziennych kobiecych wyborów. Traumy z przeszłości, nieudane związki zostają zmiksowane z żartami i pogawędkami tylko po to, by pokazać, że istnieje szansa na ich przezwyciężenie. Siostrzańska więź między kobietami staje się siłą wyzwalającą.
Grand Prix RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych w wysokości 3000 zł Jury przyznaje Teatrowi SAFO z Rydułtów za spektakl HEKSY/ ballada o umieraniu w reż. Katarzyny Chwałek-Bednarczyk. Twórcy spektaklu, balansując między konwencją moralitetu i gawędy, opowiedzieli prywatną, rodzinną historię, pokazali, jak piękne, smutne, śmieszne i dziwne może być jedno życie. Śląska prowincja staje się stacją doświadczalną narodzin i umierania, miłości i zdrady, dobra i głupoty. Spektakl mieni się barwami przeszłości i nostalgii, odchodzi od rodzinnego dokumentu do metafory, detal zmienia się w poezję.
Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom tegorocznej edycji RELACJI, prawdopodobniej najlepszej z dotychczasowych, dostrzega przełom, jaki dokonał się w wyborach repertuarowych zespołów, zabierających głos w publicznej debacie, dotykających wszystkich problemów współczesności. Jest to dla nas znak, że twórcy teatru amatorskiego chcą wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość, nie tylko zadają pytanie o sens zmiany świata, ale szukają też artystycznych sposobów na jej przeprowadzenie. Rozumieją, że sztuka, teatr, to często jedyna wartość, jaką możemy przeciwstawić złu.
Nagrodę Publiczności w wysokości 1000 zł i festiwalowy szal rękodzielniczy otrzymuje Teatr SAFO z Rydułtów za spektakl HEKSY/ ballada o umieraniu ze średnią ocen 4,79.
Protokół Młodzieżowego Jury RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych
Młodzieżowe Jury w składzie:
Katarzyna Janocha,
Karol Mazurek,
Alan Silenko,
Alicja Wojnarowska,
Joanna Zeliaś
po obejrzeniu w dniach 15-17 września 2023 roku jedenastu spektakli konkursowych przyznało Nagrodę im. Józefa Żmudy Teatrowi SAFO z Rydułtów za spektakl „HEKSY/ ballada o umieraniu”, który w zabawny, a jednocześnie przejmujący sposób, pokazuje międzypokoleniowe relacje. Dziękujemy za autentyczność, ale też udzielającą się energię i zespołowość.
Odwiedź nasz profil na Facebooku