RELACJE
III MIĘDZYPOKOLENIOWE SPOTKANIA TEATRALNE
- KONTYNUACJA -
21 września / piątek
11.00 – „Nie ruszymy z miejsca, bez przypomnienia” – spotkanie z Lechem Śliwonikiem o korzystaniu z lokalnego dziedzictwa / scena kameralna
17.00 – Uroczyste otwarcie RELACJI. III Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych
„Wierność tradycji to nie upamiętnianie, lecz kontynuacja”– spotkanie z jurorami konkursu: Ziutą Zającówną, Lechem Śliwonikiem, Krzysztofem Czyżewskim / scena kameralna
18.00 – Prezentacje konkursowe:
18.00 – „Chłopcy” / Amatorski Teatr Dramatyczny im. Józefa Żmudy (Stalowa Wola) / scena widowiskowa
18.50 – „Sen miałam” / Kinga Kania (Dębica) / scena kameralna
19.20 – „Wiech – koń by się uśmiał” / Teatr Wojtka Kowalskiego z Częstochowy / scena widowiskowa
20.10 – „Próba generalna” / Teatr 44 (Szamocin) / scena kameralna
21.15 – Omówienie spektakli konkursowych / scena kameralna
22 września / sobota
10.00 – Prezentacje konkursowe:
10.00 – „Tragedia prześlicznej Ulijanki i dojrzałego Edmunda” / Teatr Reduta Śląska (Chorzów) / scena widowiskowa
11.10 – „Piaskownica” / Teatr Blagier (Stalowa Wola) / scena kameralna
12.15 – „Cynamonowy pył” / Teatr M.D.K. (Rzeszów) / scena widowiskowa
12.55 – Omówienie spektakli konkursowych / scena kameralna
15.30 – Prezentacje konkursowe:
15.30 – „Towarzyszki” / Teatr Sirene (Łask) / scena widowiskowa
16.20 – „Kroniki podwórkowe” / Teatr Przedmieście (Rzeszów) / scena kameralna
17.25 – „Księżniczka na opak wywrócona” / The M.A.S.K. (Bielsk Podlaski) / scena widowiskowa
18.30 – Omówienie spektakli konkursowych / scena kameralna
23 września / niedziela
10.30 – „Małe centrum świata”– warsztaty z Krzysztofem Czyżewskim / scena kameralna
12.00 – „Etos amatora” – wykład Krzysztofa Czyżewskiego / scena kameralna
16.00 – Gala RELACJI. III Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych – ogłoszenie wyników konkursu / scena widowiskowa
17.00 – „Zahipnotyzuj mnie – piosenki Zygmunta Koniecznego” – Teatr Ludowy, reż. Małgorzata Bogajewska / scena widowiskowa
23 września 2018
godz. 17.00
sala widowiskowa
ulgowy: 40 zł / normalny: 55 zł
Muzyczno-plastyczny spektakl oparty na twórczości jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów piosenek, muzyki teatralnej i filmowej – ZYGMUNTA KONIECZNEGO. Cud narodzin i życia. Człowiek, wolność, szczęście, samotność i miłość. Bóg i pszeniczny łan. Wszystko to, co powszednie i codzienne i to, co ostateczne. Piękna muzyka i niezwykłe teksty. Kompozycje, które wszystkim nam od lat grają w duszy, w interpretacjach następnego pokolenia artystów. Aktorzy Teatru Ludowego i goście – wszyscy, którzy jeszcze raz wspólnie zechcą “zagrać dla Pana na harfie i na cytrze”.
muzyka: Zygmunt Konieczny
reżyseria: Małgorzata Bogajewska
kierownik muzyczny: Konrad Mastyło
scenografia i kostiumy: Barbara Ferlak
choreografia: Maćko Prusak
inspicjent: Martyna Rezner
fortepian: Konrad Mastyło
skrzypce: Tomasz Góra
kontrabas: Michał Braszak
gitara: Krzysztof Oczkowski
perkusja: Michał Peiker
wizualizacje: Dawid Kozłowski
Obsada:
Marta Bizoń
Paulina Kondrak (gościnnie)
Weronika Kowalska
Małgorzata Krzysica
Karol Polak
Jan Nosal
Ryszard Starosta
Barbara Szałapak
Jacek Wojciechowski
Kajetan Wolniewicz
https://www.youtube.com/watch?v=ES74_pqVFNw
KRZYSZTOF CZYŻEWSKI
Praktyk idei, poeta i eseista, redaktor. Animator programów dialogu międzykulturowego w Europie Środkowej, na Bałkanach, Kaukazie, Azji Środkowej, Indonezji, Bhutanie i innych pograniczach świata. Współtwórca Fundacji „Pogranicze”, Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach oraz Międzynarodowego Centrum Dialogu w odremontowanym dworze rodziny Czesława Miłosza w Krasnogrudzie na granicy polsko-litewskiej. Prowadzi międzynarodową latającą kawiarnię literacką „Café Europa”, która jest platformą łączącą czytanie poezji z muzyką i dyskusją. Przez wiele lat współpracował z Instytutem Społeczeństwa Otwartego w Budapeszcie jako członek rady do spraw kultury. Przewodniczący kapituły Nagrody im. Ireny Sendlerowej oraz Rady Kongresu Kultury Partnerstwa Wschodniego. Wykładowca na wielu uczelniach na całym świecie. Jest również autorem i współautorem wielu książek.
LECH ŚLIWONIK
Teatrolog, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Kultury Teatralnej, redaktor naczelny kwartalnika „SCENA”. Badacz i znawca polskiego teatru studenckiego i alternatywnego, teatru amatorskiego, teatru ludowego, teatru dla życia, polityki kulturalnej, edukacji przez teatr. Od kilkudziesięciu lat aktywny animator życia teatralnego. Autor i współautor kilkunastu pozycji książkowych, opublikował ponad 200 szkiców i artykułów. W latach 2002–2008 rektor Akademii Teatralnej. W latach 1996–2002 oraz 2008–2010 dziekan Wydziału Wiedzy o Teatrze. Stworzył w 1987 roku studia zaoczne WOT i kierował nimi przez 10 lat. W latach 2005–2008 pełnił funkcję przewodniczącego Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych (wcześniej przez trzy lata był zastępcą przewodniczącego KRUA). Wiceprzewodniczący Rady Szkolnictwa Artystycznego (2011–2014). Od 2016 roku przewodniczący Rady ds. Instytucji Artystycznych przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
ZIUTA ZAJĄCÓWNA (JÓZEFA ZAJĄC-JAMRÓZ)
Aktorka, reżyser, profesor Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, laureatka festiwali teatrów jednego aktora i małych form teatralnych (Toruń, Wrocław, Szczecin), stypendystka Polsko Amerykańskiej Fundacji Fulbrighta (2007). Prowadzi Teatr Proscenium w Krakowie w ramach, którego realizuje cyklicznie autorski projekt Teatralny Hyde Park.
Jury w składzie:
– Ziuta Zającówna
– Krzysztof Czyżewski
– Lech Śliwonik – przewodniczący
obejrzało w dniach 21-23 września 2018 r. dziesięć przedstawień zakwalifikowanych przez Komisję Artystyczną, a także przeprowadziły otwarte rozmowy warsztatowe, dla których oparciem były festiwalowe prezentacje.
Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
– Grand Prix (3 000 zł) otrzymuje Teatr The M.A.S.K. z Bielska Podlaskiego za spektakl „Księżniczka na opak wywrócona” wg. Pedro Calderona de la Barca, w reżyserii Mateusza Sacharzewskiego
– II nagrodę (2 000 zł) otrzymuje Teatr Przedmieście z Rzeszowa za spektakl „Kroniki podwórkowe” na podstawie scenariusza Anety Adamskiej, Pawła Sroki i Macieja Szukały, w reżyserii Anety Adamskiej
– III nagrodę (1 000 zł) otrzymuje Teatr Reduta Śląska z Chorzowa za spektakl pt.: „Tragedia prześlicznej Ulijanki i dojrzałego Edmunda” według scenariusza Mirosława Orzechowskiego, w reżyserii Beaty Chren
Trzy równorzędne wyróżnienia otrzymują (500 zł):
– Teatr 44 z Szamocina za utrwalenie tradycji teatru ochotniczego w spektaklu „Próba Generalna”, w reżyserii Jana Kajrysa
– Teatr M.D.K., czyli Młode Dzielne Kuropatwy z Rzeszowa za poszukiwanie scenicznego obrazu dla twórczości Brunona Schulza w spektaklu pt. „Cynamonowy pył”, scenariusz na podstawie opowiadań Brunona Schulza – Monika Adamiec, w reżyserii Moniki Adamiec
– Amatorski Teatr Dramatyczny im. J. Żmudy ze Stalowej Woli za zespołowe aktorstwo w spektaklu „Chłopcy” według Stanisława Grochowiaka – scenariusz i reżyseria Aneta Adamska i Maciej Szukała
Jury z satysfakcją stwierdza wysoki i wyrównany poziom prezentowanych spektakli. Jest to tym bardziej godne podkreślenia, że program festiwalu cechowała różnorodność formalna scenicznych wypowiedzi – mogliśmy oglądać teatry dramatyczne, teatr dokumentalny, teatr autorski, małe formy teatralne. Artystyczna jakość i bogactwo kształtów scenicznych znalazły wsparcie i dopełnienie w zaangażowaniu twórców i wykonawców w sceniczne zadania, dzięki czemu teatr staje się płaszczyzną poważnej rozmowy o istotnych sprawach naszego życia – także wtedy gdy używa się historycznej maski, baśniowej przypowieści czy groteskowej poetyki.
Dodajmy tu, że te istotne problemy były podejmowane i rozważane z perspektywy teatralnej wspólnoty międzypokoleniowej, co znakomicie realizuje ideę, jaka legła u programowych podstaw Relacji.
Szczególną radość dał nam stosunek do słowa – szacunek dla tekstu literackiego, dbałość o czystość, barwę i nośność słowa. Trzeba to podkreślać w czasie, w którym w teatrze oficjalnym i w całej kulturze dominują tendencje do spychania słowa na margines działań teatralnych, pozbawiania go wagi i znaczenia dla komunikacji międzyludzkiej.
Relacje. III Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne zostały znakomicie zorganizowane przez pełnych oddania pracowników Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli. Dzięki troskliwej opiece nad uczestnikami, zapewnieniu dobrych warunków występu, stworzyli oni klimat sprzyjający artystycznej konfrontacji, służący byciu razem.
Stalowa Wola, 23 września 2018 r.
Nagrodę Publiczności otrzymał Teatr Reduta Śląska z Chorzowa za spektakl „Tragedia prześlicznej Ulijanki i dojrzałego Edmunda”.
Projekt „Relacje. III Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne” jest dofinansowany z budżetu Powiatu Stalowowolskiego.
ORGANIZATORZY:
PARTNER MERYTORYCZNY:
PATRONI MEDIALNI: