Slide 7

Edycja 2023

RELACJE
VIII Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne

- POTRZEBA TOŻSAMOŚCI -

RELACJE VIII Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne pojawiły się w Stalowej Woli, jak zwykle, w trzeci weekend września. W gościnnym Spółdzielczym Domu Kultury organizatorzy z MDK (siedziba była jeszcze w remoncie) przygotowali czterodniowy program, który budowały: prezentacje konkursowe, omówienia spektakli, spotkania wprowadzające do tematu przewodniego – w tym pokaz filmu dokumentalnego, spektakl gościnny, gala finałowa. Preludium do festiwalu stanowił pokaz zwycięskiego widowiska z poprzedniej edycji, połączony z warsztatami dla teatromanów prowadzonymi przez Łukasza Drewniaka.

Festiwal otworzyły – w czwartek 14 września – rozważania związane z tematem przewodnim. W tym roku była nim „potrzeba tożsamości” w wersji, jaką w swoich książkach przedstawia Wiesław Myśliwski. Rozmowom o tożsamości towarzyszyła wystawa obrazów prof. Stanisława Baja, którego prace systematycznie trafiają na okładki kolejnych książek Myśliwskiego.

Do udziału w konkursie kandydowało 76 spektakli z całego kraju. Do prezentacji w Stalowej Woli wybrano zaledwie 11. W gronie oceniającym przedstawienia konkursowe znalazł się krakowski krytyk teatralny – Łukasz Drewniak, który jest obecny na RELACJACH od pierwszej edycji. Z kolei pierwszy raz w Jury konkursu zasiadł Mikołaj Grabowski – reżyser, aktor, pedagog. Korzystając z jego obecności w Stalowej Woli, organizatorzy zaprosili wybitnego artystę do zaprezentowania spektaklu „Dzienniki” opartego na „Dzienniku” i „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza. Również po raz pierwszy na festiwalu gościła aktorka teatralna, filmowa i dubbingowa – Lidia Sadowa.

RELACJE były twórczym, wypełnionym emocjami spotkaniem artystów amatorów, poszukujących dla siebie wyzwań, mających do przekazania treści, które uznali za ważne dla naszych relacji i RELACJI.

  

Program RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych 

  

14 września / czwartek

17.00 „Potrzeba tożsamości” – wprowadzenie do tematu przewodniego 

  • „Wiesław Myśliwski. Miejsca, których nie ma” – film dokumentalny, scen. i reż. Izabela Szylko, Polska 2002, wprowadzenie: Wojciech Bonowicz / sala widowiskowa SDK
  • „Tożsamość – Myśliwski – Inspiracje” – rozmowa z Anetą Adamską-Szukałą, Stanisławem Bajem, Wojciechem Bonowiczem, prowadzenie: Łukasz Drewniak / sala widowiskowa SDK
  • „Potrzeba tożsamości” – wernisaż wystawy malarstwa Stanisława Baja / Galeria SDK

 

15 września / piątek

16.00 Otwarcie RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych / Galeria SDK

16.30 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK

16.30 „Grüss aus Buenos Aires” – Teatr Off-Road / Zabrze / tekst: Katarzyna Szarla / scen., reż., scenografia: Zespół / ruch sceniczny: Wiktoria Frąckowiak, Aleksandra Kądziołka, Zespół / muz. i reż. światła: Jakub Gaweł

18.20 „Wychowana” – Wiktoria Skowron / Dębica / scen. na podst. „Matrioszki” Marty Dzido: Dominika Migoń-Madura / reż. Dominika Migoń-Madura / muz. Piotr Madura / oprac. plastyczne: Wiktoria Skowron      Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY

19.30 „Dom Bernardy Alba” Federica Garcíi Lorki – Amatorski Teatr Dramatyczny im. Józefa Żmudy / Stalowa Wola / reż. Aneta Adamska-Szukała / muz. Astor Piazzolla  

18.50 „Wiesław Myśliwski – dramatopisarz” – spotkanie z Wojciechem Bonowiczem – redaktorem zbioru dramatów Wiesława Myśliwskiego / Galeria SDK

20.25 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK  

 

16 września / sobota 

10.00 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK

10.00 „Bezgłośna samotność” – Teatr Fieter / Oziemk / scen. na podst. tekstów Bohumila Hrabala: Robert Konowalik / reż. i scenografia: Robert Konowalik

11.20  „HierarchJA” – Teatr Jeszcze / Warszawa / scen. i reż. Natalia Fijewska-Zdanowska / wiersze: Robert Jesionek / muz. Mikołaj Tabako / choreografia: Anna Gwarek / praca z lalkami: Radosław Kaliski / reż. świateł: Radosław Sałasiński      Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY

12.30 „Ścięte żonkile” – Teatr Krzesiwo / Warszawa / scen. i reż. Ryszard Polaszek / scenografia i choreografia: Zespół / oprac. muz. Filip Polaszek

13.15 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK  

16.00 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK

16.00 „Inna” Aleksieja Słapowskiego – Teatr BaWiMo / Białystok / tłum. i reż. Dariusz Szada-Borzyszkowski / scenografia: Jarosław Perszko / oprac. muz. Michał Gieniusz

17.50 „Prawy sercowy” – Teatr Agrafka / Chełmno / scen. Karolina Kasprzak / reż. Iga Jambor-Skupniewicz / lalki: Beata Jasionek      Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY

19.10 „Związani” – Grupa Zatrzymać Obrotówkę / Kraków / scen. Aleksandra Barczyk, Marta Riess, Arletta Szewczyk / reż. Aleksandra Barczyk / muz. Maja Pogwizd      Spektakl tłumaczony na POLSKI JĘZYK MIGOWY

20.00 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK

 

17 września / niedziela

10.00 Prezentacje konkursowe / sala widowiskowa SDK

10.00 „HEKSY/ ballada o umieraniu” – Teatr SAFO / Rydułtowy / scen. i reż. Katarzyna Chwałek-Bednarczyk / muz. Jarosław Hanik, Tomasz Mazur, Irena Santor, Johann Johannsson

11.30 „Zapach Domu” – Kępicka Grupa Teatralna / Kępice / scen., reż., scenografia i oprac. muz. Magdalena Płaneta

12.20 Omówienie spektakli konkursowych / sala widowiskowa SDK  

16.30 Gala RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych – ogłoszenie wyników konkursu / sala widowiskowa SDK

18.00 SPEKTAKL GOŚCINNY: „Dzienniki” – scen. na podstawie „Dziennika” i „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza: Mikołaj Grabowski / reż. i wykonanie: Mikołaj Grabowski / sala widowiskowa SDK / bilety: 30 zł

 

Wydarzenia towarzyszące

10 WRZEŚNIA 2023
17.00 – „Ach ten cyrk” – Teatr T.Lab – pokaz spektaklu laureata RELACJI 2022 / scen. na podst. prozy i poezji współczesnej: Dominika Migoń-Madura / reż. Dominika Migoń-Madura / kons. wokalne: Magdalena Białorucka-Ogorzelec / muz. i kostiumy: Zespół / sala widowiskowa SDK
18.00 – „Krótki kurs oglądania spektaklu. Warsztaty dla teatromanów” – prowadzenie: Łukasz Drewniak / sala widowiskowa SDK

14-27 września 2023 – „Potrzeba tożsamości” – wystawa malarstwa Stanisława Baja / Galeria SDK

 

Wydarzenia festiwalowe odbywały się w Spółdzielczym Domu Kultury (ul. Okulickiego 32).

 

JURY ZAWODOWE

   

zdjęcie Lidii Sadowej           LIDIA SADOWA

Aktorka teatralna, filmowa, dubbingowa, telewizyjna, absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie; od 2011 roku współtworzy zespół Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie; współpracowała z Teatrem Montownia, Teatrem Polonia, Och-Teatrem, Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Polskiego Radia; użyczyła głosu Elsie w polskiej wersji językowej Krainy lodu”; otrzymała dwie nagrody na macierzystej uczelni – dla wyróżniającego się studenta trzeciego roku oraz dla absolwenta posiadającego najlepsze osiągnięcia dwa lata po ukończeniu studiów – a także Nagrodę Aktorską i nagrodę dla aktora o najbardziej organicznym ruchu scenicznym na XXVI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, Feliksa Warszawskiego 2011.

zdjęcie Mikołaja Grabowskiego            MIKOŁAJ GRABOWSKI

Aktor teatralny, filmowy, telewizyjny, reżyser, pedagog, profesor sztuk teatralnych; absolwent Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej; dyrektorował w Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Nowym w Łodzi oraz Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie; w latach 1998-2002 był dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu; laureat licznych nagród i odznaczeń – Nagrody im. Konrada Swinarskiego za całokształt dokonań artystycznych, Grand Prix i Głównej Nagrody Ministerstwa Kultury i Sztuki na Festiwalu Małych Form w Szczecinie, Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski, Złotego Krzyża Zasługi.

            ŁUKASZ DREWNIAK

Krytyk teatralny, teatrolog, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, jeden z założycieli i pierwszy redaktor naczelny Gazety Teatralnej Didaskalia, ekspert w zakresie współczesnego teatru litewskiego, autor cyklu Kołonotatnik na portalu Teatralny.pl, wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie; redaktor książek Dziennik podróży z Kantorem Wacława i Lesława Janickich oraz biografii Izabelli Cywińskiej Dziewczyna z Kamienia; współtwórca programu impresaryjnego lubelskiego Teatru Starego i współprowadzący cyklu debat Bitwa o kulturę, notoryczny Juror.

 

 

MŁODZIEŻOWE JURY

 

Młodzieżowe Jury RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań teatralnych

KATARZYNA JANOCHA        
Licealistka, aktorka Teatru OKNA, a w dzieciństwie Teatru Jak Się Patrzy, uczestniczka projektów teatralnych – w tym wizyt realizowanych w ramach projektu Gabinet Józefa Żmudy – do TEATRU!; w poprzednich edycjach RELACJI brała udział jako aktorka teatru konkursowego i widz.

KAROL MAZUREK         
Dwudziestolatek ze Świdnika, aktor Teatru PUK-PUK i Teatru Imperialnego, chórzysta, muzyk, konferansjer, współorganizator wydarzeń kulturalnych, uczestnik i laureat wielu festiwali teatralnych; po raz drugi w Młodzieżowym Jury RELACJI.

ALAN SILENKO         
Uczeń szkoły średniej, którego interesuje teatr i wszystko, co z nim związane, aktor Teatru SOKÓŁ, stały bywalec wydarzeń organizowanych przez Miejski Dom Kultury w Stalowej Woli – szczególnie lubi Dobre Granie Przy Fontannie.

ALICJA WOJNAROWSKA         
Licealistka z Dębicy, aktorka Grupy Artystycznej Safo, a w przeszłości Dziecięcego Teatru Fantazja i Teatru Małych Form Ferment, na koncie ma cztery monodramy oraz udział w wielu konkursach teatralnych, recytatorskich i wokalnych, lubi spotykać się z ludźmi zakochanymi w teatrze i razem z nimi wchodzić w świat prezentowanych historii.

JOANNA ZELIAŚ         
Licealistka, tancerka Młodzieżowego Zespołu Tańca Współczesnego PASJA Spółdzielczego Domu Kultury w Stalowej Woli, uczestniczka warsztatów teatralnych i konkursów recytatorskich, twierdzi, że teatr inspiruje młodych ludzi i zachęca do kreatywności.

   

Werdykt Jury RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych

Stalowa Wola 14-17 września 2023 

Jury w składzie:
Lidia Sadowa,
Mikołaj Grabowski,
Łukasz Drewniak,

po obejrzeniu 11 spektakli konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

 

Wyróżnienie w wysokości 700 zł dla zespołu aktorskiego Teatru Krzesiwo z Warszawy za spektakl Ścięte żonkile czyli opowieść o mechanizmie prześladowania i wykluczania, izolowania innych, ustalania fałszywych hierarchii, dzielących ludzi na lepszych i gorszych. Zastanawiając się, dlaczego nie odrobiliśmy lekcji XX wieku, Teatr Krzesiwo ostrzega przed tym, co dzieje się wokół nas – niezauważone i zlekceważone.

Wyróżnienie aktorskie również w wysokości 700 zł dla Marii Łojek za rolę Marii Josefy w spektaklu Dom Bernardy Alba Federico Garcii Lorki w reż. Anety Adamskiej-Szukały Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy ze Stalowej Woli. Rola Marii Łojek celowo rozsadza konwencję przedstawienia i mury rodzinnego domu, który jest więzieniem dla kobiet z wielu generacji. Monologi Marii Josefy nasiąkają surrealnym tonem, zamieniają pragnienia seniorki rodu w niezwykłe cielesno-głosowe pieśni.

Wyróżnienie w wysokości 800 zł dla zespołu aktorskiego Teatru BaWiMo z Białegostoku za grę w spektaklu Inna wg dramatu Aleksieja Słapowskiego w reż. Dariusza Szady-Borzyszkowskiego. Jury doceniło konsekwentną realistyczną konwencję spektaklu, wiarygodne przedstawienie brutalnego świata rosyjskich więźniarek, próbę zrozumienia systemu zła i roli jednostki w mechanizmie odczłowieczania społeczeństwa.

Wyróżnienie reżyserskie w wysokości 800 zł dla Aleksandry Barczyk, liderki Grupy Zatrzymać Obrotówkę z Krakowa, za koncepcję spektaklu Związani, prowadzenie zespołu aktorskiego, pracującego metodą verbatim. Jury wskazuje na społeczną i publicystyczną wagę opracowanego przez krakowskich artystów tematu, dotyczącego kwestii rodzicielstwa zza krat.

Główną Nagrodę Aktorską w wysokości 1000 zł Jury przyznaje Robertowi Konowalikowi, reżyserowi i wykonawcy monodramu Bezgłośna samotność Teatru Fieter z Ozimka. Robert Konowalik wydobył mroczną atmosferę z twórczości Bohumila Hrabala, stworzył na scenie kameralny dramat starego, niepotrzebnego człowieka, w którym gaśnie nie tylko twórczość, ale i chęć życia. W spektaklu Bezgłośna samotność aktor nie tylko mistrzowsko operuje maską i przedmiotem, zmienia także swoje ciało w przestrzeń animacji. To gęsty, skupiony seans medytacyjny nad kondycją człowieka.

III Nagrodę w wysokości 1000 zł, która trafia do Teatru Off-Road z Zabrza za przedstawienie Grüss aus Buenos Aires. Jury zafascynowało się myśleniem zabrzańskiej grupy o przestrzeni teatralnej, ich próbami połączenia instalacji z teatrem dokumentalnym. Grüss aus Buenos Aires, opowiadając o przeszłości, próbuje pokazać związki architektury i etyki, geografii i systemu prawnego, nazywa współczesne przekroczenia, formułuje ostrzeżenie przed wciąż trwającym procederem handlu kobietami.

II Nagrodę w wysokości 2000 zł dla Teatru Agrafka z Chełmna za spektakl Prawy sercowy. W bezpretensjonalnej formie wieczoru panieńskiego, spotkania bliskich przyjaciółek, pulsuje tzw. rozmowa istotna na temat codziennych kobiecych wyborów. Traumy z przeszłości, nieudane związki zostają zmiksowane z żartami i pogawędkami tylko po to, by pokazać, że istnieje szansa na ich przezwyciężenie. Siostrzańska więź między kobietami staje się siłą wyzwalającą.

Grand Prix RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych w wysokości 3000 zł Jury przyznaje Teatrowi SAFO z Rydułtów za spektakl HEKSY/ ballada o umieraniu w reż. Katarzyny Chwałek-Bednarczyk. Twórcy spektaklu, balansując między konwencją moralitetu i gawędy, opowiedzieli prywatną, rodzinną historię, pokazali, jak piękne, smutne, śmieszne i dziwne może być jedno życie. Śląska prowincja staje się stacją doświadczalną narodzin i umierania, miłości i zdrady, dobra i głupoty. Spektakl mieni się barwami przeszłości i nostalgii, odchodzi od rodzinnego dokumentu do metafory, detal zmienia się w poezję.

 

Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom tegorocznej edycji RELACJI, prawdopodobniej najlepszej z dotychczasowych, dostrzega przełom, jaki dokonał się w wyborach repertuarowych zespołów, zabierających głos w publicznej debacie, dotykających wszystkich problemów współczesności. Jest to dla nas znak, że twórcy teatru amatorskiego chcą wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość, nie tylko zadają pytanie o sens zmiany świata, ale szukają też artystycznych sposobów na jej przeprowadzenie. Rozumieją, że sztuka, teatr, to często jedyna wartość, jaką możemy przeciwstawić złu.

 

Nagrodę Publiczności w wysokości 1000 zł i festiwalowy szal rękodzielniczy otrzymuje Teatr SAFO z Rydułtów za spektakl HEKSY/ ballada o umieraniu ze średnią ocen 4,79.

 

 

Protokół Młodzieżowego Jury RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych

Młodzieżowe Jury w składzie:
Katarzyna Janocha,
Karol Mazurek,
Alan Silenko,
Alicja Wojnarowska,
Joanna Zeliaś  

po obejrzeniu w dniach 15-17 września 2023 roku jedenastu spektakli konkursowych przyznało Nagrodę im. Józefa Żmudy Teatrowi SAFO z Rydułtów za spektakl „HEKSY/ ballada o umieraniu”, który w zabawny, a jednocześnie przejmujący sposób, pokazuje międzypokoleniowe relacje. Dziękujemy za autentyczność, ale też udzielającą się energię i zespołowość.

 

  

Odwiedź nasz profil na Facebooku

    

dofinansowania, logotypy organizatorów, partnerów merytorycznych i medialnych

  

    

Facebook
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.